Annyira abszurdnak tűnt a levél, amit a MÁV küldött egy potyázó utasnak, hogy azt hittük, valaki így próbál meg pénzt lehúzni az emberekről. De nem. A levelet tényleg a MÁV küldte.
Facebookon osztott meg valaki egy képet arról, hogy a MÁV időutazóként milyen furcsa levelet küldött neki.
A dátumok szerint az utas 2018. augusztus 15-én jegy nélkül utazott egy vonaton, és mivel a pótdíjat a mai napig nem fizette be, felszólítják, hogy 2016. április 16-ig pótolja a mulasztást. A levelet 2018. július 27-én keltezték.
Az illető így kommentálta a fotót: „Kaptam a minap egy levelet a MÁV-tól. Az még hagyján, hogy ők már július 27-én tudták, hogy augusztus 15-én jegy nélkül utazom majd. Na de az, hogy a pénzt 2016. április 10-ig fizessem be…
Én azt értem, hogy egy rakat médium és időutazó dolgozik ott, de azért igazán kölcsönadhatnák kicsit az időgépüket, hogy becsületesen betarthassam a határidőt” – viccelődött a poszt készítője.
A kép alatt többen jelezték, hogy ők is kaptak ilyen „időutazós” levelet, hasonló rossz dátumokkal, valaki pedig azt írta, lehet, hogy a levél kamu, mert a megadott számlaszám nem egyezik a MÁV oldalon található számlaszámmal.
Emiatt fogtunk mi is gyanút, és felkerestük a MÁV sajtóosztályát, hogy megtudjuk, visszaélt-e valaki a MÁV nevével.
Eseti technikai hiba történt, a levél valódi
A Zrt. – a hosszú hétvége ellenére – készségesen válaszolt. Kiderült, hogy szó sincs átverésről vagy trükkös csalásról, a levelet valóban a MÁV-START követelésbehajtó csoportja küldte ki egy levélkampány keretében.
A felszólítást az utas azért kapta, mert két éve egy alkalommal más bérletével utazott, nem működött együtt a társasággal, és a mai napig nem rendezte tartozását. Ezért a jogi eljárások kezdeményezését megelőzően – a jelen esetben sokadszorra – befizetésre szólította fel a vasúttársaság.
Hangsúlyozták, a felszólító levél készítésekor eseti technikai hiba történt, ezért szerepelt tévesen a dátum a dokumentumban. Ettől függetlenül a megadott hivatkozási szám alatt nyilvántartott követelés jelenleg is fenn áll.
Hogy zajlik hivatalosan az eljárás?
Kérdésünkre a társaság bemutatta, milyen folyamatai vannak a büntetések kiszabásának és behajtásának.
Amennyiben az utas az előírt utazási feltételeket nem tartja be, részére – együttműködés esetén – a vonaton, együttműködés hiányában pedig hatósági segítséggel, utólagosan, postai úton jegyzőkönyvet küldenek, amely tartalmazza a befizetendő bírság összegét. A jegyzőkönyv birtokában 30 nap áll rendelkezésére az utasnak arra, hogy bármely személypénztárban rendezze a tartozását. Amennyiben az utas az előírt határidőig nem rendezi önként a tartozást, és fellebbezést sem nyújt be, akkor részére emelt összegű fizetési felszólítást küldenek. A tartozás mindaddig fennáll, amíg azt az utas nem rendezi, és az összege a késedelmi kamattal pedig folyamatosan emelkedik.
Az utas fizetési hajlandóságának hiányában a vasúttársaság hathatós intézkedéseket kezdeményez. A magasabb összegű díjak befizetésének elmulasztása esetén a követelés érvényesítése érdekében követelésbehajtók járnak el, szükség esetén a követelést jogi úton – így akár végrehajtó bevonásával is – vagy követelésbehajtó cég útján kerül érvényesítésre. Az utólagos behajtás jelentős költségei minden esetben az utast terhelik.
Ha valaki lebukott, jobban jár, ha hamar befizeti a bírságot
A MÁV válaszlevelében rámutatott: azt javasolják a fülön csípett bliccelő utasoknak, hogy a további költségek elkerülése céljából a tartozást mihamarabb fizessék be. A MÁV-START számos lehetőséget (részletfizetési lehetőség, halasztott fizetési határidő) biztosít a tartozások rendezésének megkönnyítésére. Például három munkanapon belüli befizetés és együttműködés esetén lehetőség van a pótdíj mérséklésére is.
Az utazás során keletkezett tartozások rendezésével kapcsolatos további információk ITT találhatók.