Hírek

Többéves adósságok állnak a vízelzárások mögött

Komló – Több társasházból is jelezték portálunknak, hogy egyik napról a másikra elzárták vagy el akarják zárni a vizet az épületben. Néhány lakóközösség állítja, egyáltalán nem tudott arról, hogy adósságuk lenne a vízmű irányába. A szolgáltató szerint eddig csak egy házban kellett kikötni a vizet, de hamarosan ott is helyreállhat a rend.

 

Tisztelt Felhasználók!

“A Baranya-Víz Zrt. felé az Önök társasháza fizetési felszólításunk, illetve a társasház közös képviselőjének eljuttatott vízkorlátozásról szóló értesítés ellenére sem rendezte jeletős összegű víz-, és csatornadíj hátralékát.

A fent leírtak következtében – a vonatkozó jogszabályokkal összhangban – a társasház vízszolgáltatását a bekötési vízmérőnél … naptól korlátozza társaságunk, amennyiben a tartozás rendezésére nem kerül sor.”

Ez a szöveg fogadta a meglepett lakókat több komlói társasházban a héten. A lépcsőházak faliújságjaira kifüggesztett papír láttán sokan próbáltak a vízszolgáltatónál érdeklődni, azonban többnyire azt a választ kapták, hogy tájékoztatást csak a ház közös képviselőjének adhatnak.

Infomáció hiányában a lakóközösségek egy része nem volt hajlandó azonnal megállapodást kötni a tartozás törlesztéséről, de olyan is akadtak, akik határozottan elutasították, hogy “mások helyett” fizessenek.

Emiatt volt, ahol valóban kikötötték a vizet. Az érintett családok most a közeli közkutakhoz járnak vízért.

Az egyik ilyen társasház a körtvélyesi Cserma utca 6.. Az ott élők közül akadt, aki portálunknak kijelentette, nem tudta, hogy 1,5 millió forintos tartozásuk van, és sem azt sem érti, miért nem figyelmeztették őket a tartozásra korábban. Pedig – ahogy a szolgáltatótól csütörtök napközben megtudta – hat éve halmozódik az adósságuk. Ugyanakkor mások állítják, a téma többször előkerült már, csak nem sikerült megállapodni a törlesztés módjában.

Itt (a Cserma 6-8-ban) és további társasházakban főként az jelenti a problémát, hogy több lépcsőháznak egy közös főmérőjük van, így a tartozás is “közös”, akkor is, ha valaki minden számlát rendesen befizet. A vízmű ugyanis a társasházakkal áll szerződésben, és a főóra alapján számláz.

Felszólítás egy körtvélyesi társasházban.

 

Hatalmas a vízmű kintlevősége, de együttműködésre törekednek

Reggel írtunk a Baranya-Víz Zrt, hogy tájékoztatást kérjünk a kialakult helyzetről. Kérdéseinkre Szurdi Gábor értékesítési és ügyfélkapcsolati vezető választolt.

 

– Hány lépcsőházban és hol zárták el a vizet? Ez pontosan mit jelent a lakókra nézve?

Szurdi Gábor: Ez idáig egyetlen társasház vízszolgáltatását érintette a Baranya-Víz Zrt. korlátozási eljárása. A társasház bekötési vízmérőjén történt a vízkorlátozás, mely kizárólag a hidegvíz-ellátást érinti. Mindez azt jelenti, hogy a lakásokban nem lehet hidegvizet vételezni. A szociális vízigény – törvényi előírásoknak megfelelő – biztosítása az ingatlanhoz közeli tűzcsapra felszerelt kifolyón keresztül történik.

– Mi indokolta a drasztikus lépést és miért pont most?

Sz. G.: – A korlátozási intézkedést megelőzően – szintén a jogszabályokban megfogalmazott eljárási rendet betartva – fizetési felszólításokat küldött társaságunk a tartozásokat felhalmozó társasházak részére, melyben felhívtuk a figyelmüket a fizetés elmaradásából fakadó következményekre.

Társaságunk eljárási rendjéről, illetve a társasházak lehetőségeiről október hónap első felében közös képviselői fórumot is tartottunk, melynek hatására az érintett társasházak képviselői (szinte kivétel nélkül) felkeresték társaságunkat a tartozás rendezésére érdekében. A korlátozásban érintett társasház esetében is történt egyeztetés a közös képviselővel, majd ezt követően került sor a társasházi közgyűlésre, ahol a felkínált részletfizetési megállapodást nem fogadták el a tulajdonosok. Ennek a következményeként kellett intézkednie társaságunknak a korlátozásról.

Vagyis az Ön által említett „drasztikus lépés” egy időben elhúzódó hosszú folyamat következménye.

– Hogyan kaphatják vissza az érintettek a szolgáltatást?

Sz. G.: – A társasház tartozásának egy összegben történő kiegyenlítését követően, vagy a felajánlott részletfizetési megállapodás megkötését követően oly módon, hogy a korlátozás helyreállításának a költségét, és az első részletet kiegyenlítik.

– Nem lehet lakásonként beszerelni a szűkítőt, hogy akik fizetnek, azokat ne érje hátrány?

Sz. G.: A fennálló tartozást – a lakóközösség – nem az egyéni felhasználók külön-külön vízmérőjükön mért fogyasztás alapján halmozták fel. Társaságunk követelése a bekötési vízmérőn (főmérőn) jelentkezik, az arra kibocsátott számlák nem kerültek kiegyenlítésre, így értelemszerűen a korlátozás is csak erre vonatkozhat.

– Mekkora kintlevősége van most a vízműnek Komlón? Ez több vagy kevesebb, mint volt?

Sz. G.: Társaságunknak a kintlévőségek szinten tartásához is komoly erőfeszítéseket kell tennie, a társasházi követeléseink mintegy 150 millió forintot tesznek ki, ami folyamatos emelkedést mutat.

Körtvélyesben több ház is érintett.

 

A lakóknak és a társasházkezelőknek közösen kell odafigyelniük

A vízmű protokolljából adódóan elvileg nem halmozódhatna fel a társasházak adóssága anélkül, hogy erről ne értesülnének. Mégis van rá példa. Hogy miért?

  • Egyrészt azért, mert az információ gyakran nem jut el lakókhoz, mint ahogy az történt korábbi számos esetben is.

A Magyar Narancs írta meg tavaly, milyen körülmények tették lehetővé, hogy Komló a társasházi képviselők paradicsomává váljon, és képviselők százmilliókat csaljanak el.

A portál többek között rámutatott:

“…a legfőbb problémát az jelenti, hogy a cégek (lásd vízmű, szemétszállítás stb. – a szerk.) a társasházakkal állnak jogviszonyban, nem egyes lakókkal. A házak képviselői pedig a társasházkezelők, akiknek, például sikkasztás esetén, nem áll érdekükben tájékoztatni a lakosságot.”

Azaz: nem kizárt, hogy a szolgáltató többszöri felszólítást küld az adós társasházaknak, azonban ezek – valamilyen oknál fogva – elakadnak a közös képviselőnél. A lakóknak pedig egészen addig fogalmuk sincs a kialakult helyzetről, amíg a vízmű ki nem teszi az értesítőt a házakban a vízszolgáltatás korlátozásáról.

  • Másrészt azonban olyan is gyakran előfordul, hogy a közös képviselő igyekszik tájékoztatni a lakóközösséget, azonban a lakók nem vesznek részt a lakógyűlésen, nem törődnek a közös ügyekkel, vagy épp valóban nem fizetik be a szolgáltatások díját.

Hogy elkerülhetők legyenek a fenti esetek, célszerű a közös képviselők munkáját számvizsgáló bizottsággal vagy egy megbízott könyvelővel együtt ellenőrizni. Így mindenki pontosan láthatja, hogyan áll a ház anyagilag, és kit, milyen elmaradás terhel.

Fontos tudni azonban, hogy a társasházaknak nincs hivatalos felügyeleti szervük (a jegyző formailag ellenőrizheti csak a társasházak működését), így, ha lopás, sikkasztás vagy bármilyen törvénysértés gyanúja felmerül, célszerű ügyvéd és a rendőrség segítségét kérni.

A képek a szerző felvételei.

 

 

Szólj hozzá!