Komló – Egyelőre csak vizsgálja az Építési és Közlekedési Minisztérium a helyi vasút városon belüli szakaszának elbontását.
A helyi vasúti közlekedéssel foglalkozó 47. Komló-Dombóvár vasútvonal oldal birtokába jutott dokumentumok szerint a MÁV tervezi a helyi vasútvonal városon belüli szakaszának bontását. Az Építési és Közlekedési Minisztérium hétfőn közleményt adott ki melyben azt írták a vasúti pálya kiváltásának vizsgálatát és nem megszüntetését rendelték el.
A minisztérium tájékoztatása szerint Polics József polgármester kérte, hogy Komló városképi, gazdasági és ipari fejlesztési terveinek érdekében vizsgálják felül a település központján átvezető vasútvonal szükségességét, a vasúti területeket pedig adják át az önkormányzat részére. A település vezetője szerint a város szempontjából lényeges, hogy a vasút által elfoglalt, kihasználatlan területek igazi belvárosi hasznosítása megkezdődhessen – írták.
A vasútmentes belváros tervét egyébként Lázár János építési és közlekedési miniszter is támogatja. Erről legutóbbi komlói látogatásán is beszélt.
A vasútmentes belváros egy több mint 10 éves terv
A bontással kapcsolatos hírek többeket felháborítottak, pedig a vasútmentes belváros ötlete nem új. Már a 14 évvel ezelőtti városfejlesztési tervben is mint korábbi koncepció utaltak rá. Az ötlet mely szerint a vasútállomás kikerülne Mecsekjánosiba a felszabaduló területen pedig parkot, közössségi tereket hoznának létre a jelenlegi városfejlesztési koncepcióban is szerepel.
Komló város szempontjából lényeges, hogy a vasút által elfoglalt, kihasználatlan területek igazi belvárosi hasznosítása megkezdődhessen, ez egy nagyon összetett és komplex, mindenre kiterjedő folyamat lesz” – írta a minisztériumnak küldött levelében a polgármester.
Eláraszthatnak minket a kőszállító kamionok
Bár a vasúti személyszállítás tavaly augusztusban megszűnt, a vonal azóta is használatban van, a kőszállítás miatt jelentős teherforgalmat bonyolít. Az állomás bontására is legkorábban csak 2027-ben kerülhetne sor, mivel addig a KŐ-KA Kft.-nek még érvényes engedélye van a belvárosi kődöntő üzemeltetésére.
A kődöntőt a mindszentgodisai állomásra helyeznék át a komlói állomás megszűnését követően, ami jelentős teherforgalmat róna a környék útjaira. A vasúti közlekedéssel foglalkozó oldalhoz került – Pafféri Zoltán korábbi MÁV-vezérigazgató által szignózott – levél szerint tavaly összesen 257 tehervonat közlekedett a vonalon, amelyek 72 tonna árut szállítottak. Viszonyításképp közúton ehhez 2900 darab nyerges vonató kéne.
Ez munkanapokra vetítve 23,2 tehergépjárműt jelentene naponta, vagyis nagyjából félóránként indulna el egy tehergépjármű. A levében ezért azt javasolják, hogy értékeljék ki, hogy az úthálózat egyáltalán elbírja-e a hirtelen megnövekedő terhelést.
Hosszabb távon a teljes 47-es vasútvonal megszűnhet
A közzétett dokumentumok szerint első lépésként a Mecsekjánosi és Komló közötti szakasz bontásával számolnak. Ugyanakkor a vezérigazgatói levél alapján arra lehet következtetni, hogy hosszú távon az egész 47-es vasútvonal megszüntetését és későbbi elbontását tervezik.
A levél alapján valószínűsíthető további lépések:
- • A Magyar Állam nem rendel meg vasúti személyszállítási közszolgáltatást MÁV-START Zrt.-tól a 47-es vasutvonalra: ÉKM és MÁV-START Zrt. által kötött Vasúti személyszállítási közszolgáltatási szerződés módosítása.
- • A Magyar Állam biztosítja a közszolgáltatást másik közlekedési nemben, erre az illetékes társasággal szerződést köt.
- • A Hálózati Üzletszabályzat módosítása, a 47-es vasútvonal kivezetése.
- • A 47-es vasútvonal kivezetése az országos vasúti mellékvonalak felsorolásáról szóló: 194/2016.(VII. 13.) Korm. rendelet 1. sz. mellékletéből.
A komlói vasúti személyszállítás megszűnéséről itt írtunk bővebben:
A Fidesz visszaadta, a Fidesz elvette – elment az utolsó személyvonat Komlóról
Cikkünk a Szabad Pécs és az elsősorban komlói híreket közlő 7300 együttműködésében készült.
/címlapkép: 7300/