Komló – Hétfőn este kigördült az utolsó személyvonat a komlói vasútállomásról. A kis piros szerelvény ezzel már másodszorra búcsúzott az utazóktól.
Nagyjából 100 fő gyűlt össze hétfő este, hogy elbúcsúzzanak az utolsó Komlóról induló személyvonattól. Az esemény rövid beszédekkel kezdődött, melyekben a Komlói Vasútbarátok Köre és a Pannonvasút Egyesület képviselői elmondták, nem kívánnak politizálni, viszont rossz döntésnek tartják a vonal bezárását. Persze mindez annak fényében kicsit furcsa, hogy az egyik felszólaló Borbás Sándor egykori Fidesz-KDNP-s képviselő volt…
Más volt és jelenlegi fideszes politikussal viszont nem találkoztunk a helyszínen, nyilván senki sem szeretné, ha a nevét vagy az arcát ehhez az eseményhez kötnék. Megjelent ugyanakkor a búcsúztatón Keresztes László Lóránt pécsi parlamenti képviselő (LMP), valamint Vitézy Dávid volt közlekedésügyi államtitkár, továbbá Hidegkuti Szabolcs komlói képviselő (Momentum), és a Momentum helyi elnöke is, Tóth Mário.
Röviddel este 9 óra előtt begördült az utolsó vonat a komlói végállomásra, ahol addigra már mécseseket gyújtottak a tiszteletére az utolsó utasok.
A jelenlévők végül koszorúval és szalagokkal díszítették fel a kis piros mozdonyt, ami menetrend szerint röviddel 21 óra után elindult Dombóvár felé utolsó útjára. Ezúttal a mozdonyhoz egy plusz vagont is csatoltak, így mindenki felfért, aki még egyszer bejárta volna a Komló-Godisa-Dombóvár vonalat vonattal.
Kilenc helyen játszódik le még ugyanez
Augusztus 1-től kilenc másik magyarországi vasútvonallal együtt szűnik meg a Komló és Dombóvár közötti vasúti személyszállítás. A MÁV-Start Zrt. és a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium a döntését jármű- és személyzethiánnyal indokolta, de a kihasználatlanság is felmerült korábban.
A megszűnő járatok helyett pótlóbuszok fognak közlekedni, ezzel 24 perccel hosszabbodik a menetidő. A Volánbusz szakszervezete és a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet szerint viszont se dolgozó, se légkondicionáló nincs elég a munkaerőhiánnyal küzdő Volánbusznál a vasútvonalak helyettesítésére.
A Komlói Vasútbarátok Köre közleményt adott ki a vonal megszüntetésével kapcsolatban, amelyben többek között azt írták, hogy akkor fognak az emberek utazni a vonatokon, ha azok „értelmes időben közlekednek”. Vagyis ütemes menetrendre lenne szükség a mellékvonalakon is. Továbbá arra kérték a megrendelő Minisztériumot, hogy vizsgálja felül a döntést.
Tizennégy évvel ezelőtt, 2009-ben egyszer már megszüntették a vonalat
A komlói vonal már élt át hasonlót, 14 évvel ezelőtt a szocialista érában szintén megszüntették a vasúti személyszállítást. Páva Zoltán polgármester akkor a gazdaságtalan működéssel indokolta a döntést. Egy évvel később, már a Fidesz-kormány alatt aztán mégis újraindították a vonalat. Ekkor csak Sásdig közlekedtek a járatok. Később több járatpár is lett, amivel néhány időpontban csatlakozni lehetett a Budapestre tartó IC-khez. Úgy tűnt, végül sikerül újraéleszteni a vasúti közlekedést a városban, így mindenkit meglepett a bejelentés, hogy ismét bezárják a vonalat.
Három évig még biztosan indulnak vonatok a városból
Bár a személyszállítás most megszűnt, a kőbánya tehervagonjai még rendszeresen át fogják szelni a várost. A KŐ-KA Kft-nek 2026-ig van engedélye üzemeltetni a belvárosi kődöntőt, ez után a tervek szerint a godisai vasútállomásra helyezik majd át.