Vannak olyanok, akik szemei előtt egy magából töménytelen mennyiségű kormot hányó, zajos, büdös autó képe sejlik fel, ha meghallják azt a szót: chiptuning. Tényleg ez volna a célja ennek a műveletnek? Aligha.
A chiptuning jelentése
Egy olyan profi cég, mint az AET CHIPtuning a motoroptimalizálásra törekszik a chiptuning során. A gyári beállítások minden autó esetében megfelelőek arra, hogy el lehessen jutni a járművel egyik pontból a másikba. Ugyanakkor tény, hogy a motorban maradnak még bizonyos mennyiségű tartalékok.
Ezeket a hozzáértők elő tudják csalogatni belőle. Ugyanakkor fontos, hogy a valódi szakemberek úgy érik el a lehető legmagasabb hatásfokot, hogy szem előtt tartják a biztonságot is.
Ez lehet a következménye a nem megfelelően elvégzett munkának
A chiptuningot lehet jól és rosszul is végezni. Sajnos megeshet, hogy ha nem olyan emberre bízza az ember az autóját, aki valóban érti a szakmát, akkor a tuning után a kocsi füstölni, rángatni fog, esetleg meg-megtorpan, vagy akár még hibát is fog jelezni.
Teljesítménymérő fékpad használatával fel lehet térképezni, hogy miként sikerült az a bizonyos tuning. Ha valamilyen házi módszerrel igyekeztek az autóból előcsalogatni a plusz lóerőket, akkor kétesélyes a dolog: vagy sikerült ezt megoldani biztonságosan, negatív következmények nélkül, vagy nem.
Ez történt egy hányatott sorsú Volkswagen Golffal
Az AET CHIPtuninghoz egyszer bevittek egy 1.9TDI Volkswagen Golfot, amely a gyári adatai szerint 90 lóerős és 210 Nm nyomatékkal rendelkezik. A teljesítménymérő fékpadon aztán kiderült, amikor visszaállították a gyári állapotot, hogy valójában az értékek a következők: 80 LE és 216 Nm. Nagyjából megfelelnek annak, amit papíron tud az autó.
Bizonytalan helyen aztán egy kicsit megtuningolták az autót, melynek eredményeként 137 lóerős lett, amihez 362 Nm-es nyomaték párosult. Bár elsőre nagyon lenyűgözőnek tűnhetnek a számok, a valóságban már nem volt ilyen ideális az eredmény. A kocsi ugyanis a túl nagy nyomaték miatt egy bizonyos tartományban erősen berázott, és az autóból távozó füst mennyiségét is sokallta a tulajdonos.
Ennek orvoslására az AET CHIPtuning 130-140 LE teljesítmény mellé 310-320 Nm-es nyomatékot igyekezett tartani. Néhány beállítást követően készült el az immáron végleges program. Az eredmény így 134 lóerő lett 319 Nm-rel karöltve.
Mindezek a finomra hangolt beállítások teljesítménymérő fékpad nélkül nem jöhettek volna létre. A különbség jelentős lett a “sufnituning” és a precíz beállítások között, hiszen az új beállításokkal ugyan valamivel kisebb lett a kocsi teljesítménye, de a beállítások optimálisabbak lettek.
Mi a tanulság?
A chiptuning nem olyasvalami, amit érdemes bizonytalan tapasztalattal és eszközparkkal rendelkező személyre vagy cégre bízni. Érdemes inkább valamivel többet fizetni olyannak, aki szavatolni tudja, hogy a beállításokat hiteles mérések alapján hajtja végre, nem holmi utcai méricskélés útján.