Komló – A döntés Komlót is érintheti.
Tavaly novemberben jelentette be Tuzson Bence Miniszterelnökség közszolgálatért felelős államtitkár, hogy a jövőben az iparűzési adót elsődlegesen a helyi tömegközlekedés finanszírozására kell fordítaniuk az önkormányzatoknak.
Akkor megírtuk, hogy ez Komló számára is problémát jelenthet, hiszen az önkormányzat már évek óta küzd azzal, hogyan finanszírozza a helyi tömegközlekedést. A Volánbusz Zrt. Komlón keletkező veszteségeit ugyanis – egy hosszú pert lezáró szerződés értelmében – már így is a városnak kell állnia.
Ezt eddig úgy sikerült megoldani, hogy az önkormányzat a központi költségvetésből kért kiegészítő támogatást, 150-200 millió forint értékben. Ha viszont mindezt saját forrásból, így az iparűzési adóból kellene állnia, az jelentősen megterhelné a költségvetést.
Tavaly 605 millió forint iparűzési adó folyt be a város kasszájába.

Most egy képviselői kérdésre Varga Mihály pénzügyminiszter nevében a tárca államtitkára, Tállai András elmondta, hogy:
„A forrásbiztosítási lépések sorába illik bele a települési önkormányzatok mintegy 2 milliárd forint összegű helyi közösségi közlekedési támogatásának – több más tétellel, pl. a pénzintézeti szektor adójával együttes – átcsoportosítása a Járványügyi Alapba”.
Vagyis, már biztosan nem kapnak pénzt a városok a helyi közösségi közlekedésre, a 70 település 2 milliárdos támogatása a Járványvédelmi Alapba megy.
Tállai hozzátette, a központi költségvetésben ezután is lesz forrás az önkormányzatoknak rendkívüli támogatásokra, ha azok működési gondokkal küzdenek, mert a járványhelyzet sehol sem okozhatja a kötelező feladatok ellátásának elmaradását.
A közösségi közlekedés viszont nem köteles feladat. A megoldás tehát az lehet, hogy az önkormányzat – valamelyik köteles feladattól elvonva – kifizeti saját forrásból a Volánbusz veszteségét, majd működési hiányra hivatkozva támogatást kér a kormánytól; esetleg hitelt vesz fel.