Minden más

Az iparűzési adóból kellene finanszírozni a helyi tömegközlekedést

Komló – Olyan törvényt hozhat a kormány, ami nagyon fájhat Komlónak is.

Az iparűzési adót elsődlegesen a helyi tömegközlekedés finanszírozására kell fordítaniuk az önkormányzatoknak, és ezt a jövőben törvénybe is foglalják – közölte Tuzson Bence, a Miniszterelnökség közszolgálatért felelős államtitkára kedden.

– A kormány az önkormányzatok egyik legfontosabb feladatának a helyi tömegközlekedés finanszírozását tartja, és a meglévő jogszabályok is az önkormányzatok feladataként jelölik meg a tömegközlekedés biztosítását. Szeretnénk egyértelműsíteni ezt a feladatot, ezért “törvénybe fogjuk foglalni, hogy az iparűzési adót elsődlegesen a helyi tömegközlekedés finanszírozására kell fordítani”, és csak ha ez biztosítva van, azután lehet az adóból fennmaradó összeget másra költeni – mutatott rá Tuzson Bence.

Amennyiben ez valóban így lesz, Komlót jelentős veszteség érheti.

Az önkormányzat ugyanis már évek óta küzd azzal, hogyan finanszírozza a helyi tömegközlekedést. A  Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt. (DDKK) Komlón keletkező veszteségeit ugyanis – egy hosszú pert lezáró szerződés értelmében – a városnak kell állnia.

Ezt eddig úgy sikerült megoldani, hogy az önkormányzat a központi költségvetésből kért kiegészítő támogatást, 150-200 millió forint értékben. Ha viszont mindezt saját forrásból kellene állnia, az jelentősen megterhelné a költségvetést. Sőt, az sem biztos, hogy önerőből fedezni tudná a kiadást.

A város teljes helyi adóbevétele ugyanis most nagyjából egymilliárd forint – és minden forintak megvan a maga helye. Ebből az iparűzési adó tavaly 544 millió forint volt.

Persze nem kizárt, hogy a kormány talál majd valami kiskaput a helyzet megoldására, és más formában visszaadja az iparűzési adóból elvett pénzt, de Tuzson Bence erről egyelőre nem beszélt.

Szólj hozzá!