Hírek

Tanulásban akadályozott gyerekekhez kerültek a tanszerek

Komló – 2017-ben arra gondoltunk, mi lenne, ha a Napi Komló/7300.hu szerkesztősége tanszergyűjtést szervezne a rászoruló családok részére. Azt sajnos sejtettük, hogy a városunkban sok az olyan kisgyermek, akiknek iskolakezdésre nem vagy csak nagyon nehezen tudják megvenni a szüleik a szükséges tanszereket.  A kérdés inkább az volt,  vajon össze tudunk-e gyűjteni néhány doboz tanszert? Most már tudjuk, hogy igen.

Nagyszerű olvasóink minden várakozásunkat felülmúlták, és nekik köszönhetően számos iskolaszert (ceruzákat, füzeteket, iskolatáskákat, tolltartókat stb.) sikerült szétosztanunk az elmúlt két évben – és idén is.

Gyűjtésünk augusztus 20-ig lett meghosszabbítva, mert több olvasónk jelezte, hogy szeretnének csatlakozni.

 

Nehéz volt a döntés

Próbáltuk kitalálni, hogyan tudnánk a legigazságosabban szétosztani az adományokat, hiszen nehéz megítélni, kinek van igazán szüksége a segítségre.

Végül úgy döntöttünk, hogy egy intézménynek, a Komlói Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola és Kollégiumnak (Komlói EGYMI) ajánlunk fel mindent.

Felkerestük az intézményvezetőt, hogy mit szólnának, ha „meglepnénk” őket néhány doboz tanszerrel, és egyúttal megkérnénk az intézmény dolgozóit, juttassák el azokhoz a gyerekekhez, akiknek szükségük van rá. Mint kiderült, a Komlói EGYMIbe nagyon sok rászoruló kisdiák jár, ezért örömmel vették a felajánlást.

A csomagokat végül szeptember 2-án tudtuk elvinni az iskolába, ahol már nagyon vártak minket.

A régen csak kisegítő iskolának ismert intézmény a Tompa utcában. Fotó: komloiegymi.hu

 

Pappné Csutorás Zsuzsanna igazgatót kérdeztük az intézményről, hogy olvasóink és mi is egy kis betekintést nyerjünk a mindennapjaikba.

– Szerkesztőségünk úgy gondolta, hogy idén itt van/lesz a legnagyobb szükség az olvasóink által felajánlott és általunk összegyűjtött csomagoknak. Az iskola hosszú múltra tekint vissza, hiszen 1956-ban kezdte meg működését, mint önálló gyógypedagógiai iskola. Azóta számos változáson van túl az intézmény pl.: fenntartóváltás és intézményegységei (óvoda, általános iskola, szakiskola, készségfejlesztő iskola, kollégium) is vannak. Mekkora létszámmal működnek?

Pappné Csutorás Zsuzsanna: 2019. szeptember 2-án 109 fővel indítottuk az 2019/2020-as tanévet. Gyógypedagógiai óvodánkba a jelenlegi létszám 6 fő, amely az év során bizonyára emelkedni fog. Autista csoportunk ebben a tanévben indult, 5 fővel. Az általános iskolai osztályok és csoportok létszáma 79 tanuló. Szakiskolánkba és a készségfejlesztő iskolánkba 19 tanuló jár. A 4 kollégiumi csoportban 37 tanuló tölti a hétköznapjait. 2013-től utazó gyógypedagógiai hálózat is működik intézményünkben, akik a többségi általános iskolákban segítik a sajátos nevelési igényű tanulók egyéni fejlődését.

– Intézményükben sajátos nevelési igényű tanulásban és értelmileg akadályozott gyermekek nevelését-oktatását látják el. Egy laikus ember nem biztos, hogy elsőre tudja, ez mit is jelent. Elmondaná, hogy kik kerülhetnek az intézménybe és mi a felvételi eljárás rendje?

P.Cs.Zs.: Tanulóink a Baranya Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Szakértői Bizottsága (Pécs, Egyetem u. 2.) szakértői véleménye alapján kerülnek intézményünkbe, ahol tanulásban vagy értelmileg akadályozott vagy autista gyermekek óvodai nevelése, általános iskolai, szakiskolai és készségfejlesztő iskolai nevelése-oktatása, képzése folyik. A tanulásban akadályozott tanulók az alsó tagozaton játékosan, tevékenységközpontúan sajátítják el az olvasást-írást, számolást. A felső tagozaton és a szakiskolában az új tanulásszervezési eljárások, (kooperatív tanulás, differenciált tanulásszervezés, projektmódszer) segítségével tesszük számukra tartóssá és érdekessé a megszerzett ismereteket. Az értelmileg akadályozott tanulók esetében a tanulásszervezés eljárásainak, módszereinek, eszközeinek megválasztását, minden esetben a gyermekek állapotából fakadó egyéni szükségletek alapján határozzuk meg. Tanulóink a tantárgyi követelményeket kis létszámú osztályokban, egyéni megsegítésekkel sajátítják el.

– Az iskola hogyan, milyen módon tud segítséget nyújtani a nehéz anyagi körülmények között élő gyermekeknek?

P.Cs.Zs.: Tanulóink közül igen magas a hátrányos helyzetű, és a halmozottan hátrányos helyzetű gyermek. Rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesül a tanulók több mint fele (53%).  Rászoruló tanulóink kedvezményes étkeztetésben, ingyenes tankönyvellátásban részesülnek, térítésmentesen vehetik igénybe a kollégiumi szolgáltatásokat.

Az iskolában és a kollégiumban a tanév folyamán nagyon sok iskolán kívüli programot szervezünk: kirándulások, túrák, múzeumlátogatások. Tanulóink rendszeres részt vesznek tanulmányi, kulturális és sportversenyeken, ahol országoson kiemelkedő eredményeket érnek el.  Nyári táboroztatások során eljutottunk az Erzsébet táborokba, az idei nyáron Palotabozsokon táboroztunk, jövő tavasszal pedig a Határtalanul pályázat keretében fedezzük fel Erdély kincseit.

– Az intézmény nagyon szép korszerű, de biztos szükség lenne még néhány dologra, amelyek könnyen beszerezhetőek, csak esetleg az anyagi forrás hiányzik. Melyek lennének ezek?

P. Cs. Zs.: Fenntartónk, a Pécsi Tankerületi Központ biztosítja a neveléshez-oktatáshoz szükséges feltételeket. Több civil szervezet és egyéni vállalkozó támogatja intézményünket. A tőlük kapott adományok (ruha, cipő, tartós élelmiszer, tanszer) a nehéz anyagi és szociális körülmények között élő gyermekeknek nagy segítséget jelent.

Ezúton szeretném megköszönni a pedagógusok és a tanulók nevében a Napi Komló/7300.hu olvasóinak adományait.

 

Szerkesztőségünk is szeretné megköszönni az olvasónak, hogy ilyen aktívak voltak és ennyi mindent adományoztak a rászoruló családoknak. Ha könnyű nem is, de legalább könnyebb lett a szeptemberi iskolakezdés a gyerekeknek, és mosolygósan, megfelelő tanszerekkel várhatják a becsengetést.

 

Szólj hozzá!