PR – Egy éve indult a Carbon Beer, azóta nagy utat járt be a kis helyi főzde. Schmidt Ferenccel, a márka kitalálójával és a főzde tulajdonosával beszélgettünk az eddigi tapasztalatairól és a terveiről.
„Komlóról, komlóból” hirdeti minden címke. Minden olyan címke, amit kézzel ragasztanak rá a kézzel palackozott kézműves sörökre.
Schmidték sörcsapoló berendezések gyártásával foglalkoztak, így megvolt a kezdeti kapcsolódási pont a közkedvelt italhoz, de a sör szeretete itt nem állt meg. Otthon maguknak és közelebbi baráti körüknek már korábban készítettek saját főzeteket, aztán jött egy lehetőség, amelynek köszönhetően alkalmuk nyílt komolyabban foglalkozni hobbijukkal.
Komló város a nevét a sörgyártás egyik legfontosabb alapanyagáról kapta, mégsem volt a városnak saját söre, miközben az országban gombamód szaporodnak a kézműves főzdék. Az ötlet adott volt (biztos már sokak fejében megfordult, hogy miért nincs saját sörünk), ők pedig megcsinálták.
Tavaly még csak a bérfőzésben készült sörüket kóstolhattuk a Komlói Napokon, idén viszont már ők látták el az egész rendezvényt a saját főzdéjükben készült itallal. Idáig azonban hosszú út vezetett.
Sétálva a piciny főzdében, és hallgatva a riportalanyomat, érezhető, hogy szívügyének tekinti a főzdét és az italt, amelyet létrehozott. Talán ezt igazán csak így is érdemes csinálni, szívből.
Hogyan jött az ötlet, hogy belevágtok a sörfőzésbe, és erre egy márkát is építetek?
– Az ötlet onnan indult, hogy egyrészt édesapám nagyon régóta sörcsapoló berendezésekkel foglalkozik, másrészt pedig otthon is készítettünk már korábban söröket saját magunk számára. Volt egy lehetőségünk, amely által eszközöket szerezhettünk be, és alkalmunk nyílt kereskedelmi forgalomba kerülhető sörök gyártására. Illetve, szerintem kézenfekvő volt, hogy legyen egy komlói sör, ha már az egyik legfontosabb alapanyaga a sörgyártásnak megegyezik a városunk nevével.
Mit kell tudni a brandről, miért éppen Carbon?
– A brandet is erre szerettük volna építeni, a komlóiságunkra (lokálpatriotizmusunkra). Magát a márkát azért Carbonnak neveztük el, és azért egy kas az emblémánk, mert azt szerettük volna, hogy ez a sör mindenhol szimbolizálja a városunkat. Innen származunk, innen indultunk, ha bárhol az országban találkoznak ezzel a névvel, tudjanak róla, hogy hol van Komló.
Hová, kinek pozícionáljátok a márkát?
– Az volt a célunk, hogy egy „középutas” ivó sört készítsünk. Ezzel egyszerre szeretnénk megszólítani azokat, akik már kóstoltak kézműves söröket, érdeklődnek ezek iránt, és azokat az embereket is, akiknek még új ez a világ. Nem szerettük volna gourmet beállítottságú emberekre szűkíteni a vevőkörünket, viszont minőségben mindenképpen kézműves sörről kell beszélnünk. Azt gondolom, hogy azokban az emberekben is megvan az igény a hagyományos sörökre, akik főképp különlegesebb kézműves italokat fogyasztanak, viszont, ha könnyedebb sört is keresnek, akkor is minőségi termékeket akarnak fogyasztani, és nem biztos, hogy ezt egy kommersz márkával szeretnék megtenni.
Összességében a mi termékünk kézműves sörként pozícionálható, mert kisüzemi módon készül, hagyományos technológiával, de mégsem az a nehéz, magas alkoholtartalmú ital, amivel az emberek általában a kézműves söröket azonosítják.
Ki főzi a söröket, ki találja ki a recepteket?
– A recepteket teljes egészében én találom ki, a söröket egy kollégám főzi. Ketten dolgozunk a főzdében.
Hogyan zajlik a folyamat? Mikor mondható véglegesnek egy sör? Milyen típusú sörök készültek eddig?
– A mostani receptúránk úgy született, hogy elsőként kicsiben otthon kikísérleteztük a sört. Amikor ez megvolt, és úgy éreztük, hogy megfelelő az alap recept, lefőztük nagyban is. Azóta pedig folyamatos kis módosításokkal tökéletesítjük. Nekem most ez a hitvallásom, hogy amíg ezt a koncepciót nem viszem végig, és nem próbálok ki mindent, ami még ezzel kapcsolatban a fejemben van, addig nem szeretnék más típusú sörök felé menni.
A német, bajor sörfőző hagyományokat követő italokat készítünk, alsóerjesztésű technológiával, sok komlóval, és nyilván kukoricadara hozzáadása nélkül.
Háromféle sört készítünk jelenleg: egy könnyedebb Light-ot, és egy testesebb, malátásabb, markánsabban komlós Helles-t. Ez a személyes kedvencem is. Emellett van egy barna sörünk is, a Dunkel. Ez áll a legközelebb a klasszikus értelemben vett kézműves italokhoz: krémes hab, testes, füstös karamellás íz jellemzi.
Egy éve működtök, mik az eddigi tapasztalataitok? Milyenek a vevői visszajelzések, hogyan fogy a sör?
– Úgy érzem, mint márka, mint komlói sör, sikerült megállnunk a helyünket, jók a visszajelzések. Nagyon sokan érdeklődnek. Alapvetően azt látom, hogy a komlóiak büszkék arra, hogy van egy ilyen sör. Sokan vásárolják például ajándékként, szuvenírként.
Szerintem most már mindenki, aki komlói, tudja hogy létezünk, mindenkinek van valamilyen véleménye rólunk, mindenkinek van valamilyen kötődése ehhez, legyen az negatív vagy pozitív. Sikerült a város szerves részévé válnunk. Szerintem ennél többet egy brandépítéstől egy év alatt nem lehet várni, sőt szerintem ez elég király dolog! Büszke vagyok arra, hogy egy év alatt idáig eljuthattunk.
Általánosságban azt lehet mondani, hogy a söreink megállták a helyüket a piacon, és nem az lett a vége, hogy nekünk ezt nem lehet tovább csinálni, mert tök hülyék vagyunk hozzá. Szóval abszolút pozitívként értékelem a mögöttünk lévő évet.
Nagyjából itt tartunk most. Rengeteg hiányosság van még, amit ki kell még javítanunk, rengeteg irány van, amerre nem megyünk többet, és rengeteg új irányt jelöltünk ki magunknak, amerre menni szeretnénk tovább.
Komlón ugyan több helyen lehet kapni, de fog bővülni még a viszonteladói hálózat? Nem gondolkoztok fél literes kiszerelésen? Csapolt verzión?
– Igen, szeretnénk bővíteni a viszonteladói körünket. El fogjuk hagyni komló határait. Nekünk az elmúlt év egy teszt volt, első körben itt Komlón próbáltunk ki mindent. Nyitni szeretnénk nagyobb piacok felé: kézműves sörözők, webshopok, fesztiválok stb. Meg szeretnénk jelenni több helyen. Már szép számmal vannak megkereséseink, és ehhez a nemrég lezajlott Komlói Napok is hozzájárult.
Gondolkodunk direkt értékesítésben is, vagyis mi, mint Carbon sör települnénk ki bizonyos rendezvényekre. Szeretnénk saját webshopot, illetve a hamarosan debütáló új sörfőzdét is megnyitnánk a közönség előtt.
Az ára miatt maradunk a 0,33-nál, könnyebben elérhető mindenki számára. Egy fél literes sör drágább lenne, és jelenleg még az eladásaink zöme a kóstolásról, kipróbálásról szól. Később, ha stabil márka leszünk, lehet, hogy áttérünk a fél literes kiszerelésre.
A Komlói Napok után kaptatok hideget, meleget. Beszélnél nekem erről? Hogyan jött a kizárólagosság? Te hogyan látod ezt az egészet?
– A Komlói Napok a mi gerillaakciónk volt, hogy kizárólagosságunk legyen. Ennek az volt az oka, hogy egy kicsit türelmetlen vagyok, és úgy láttam, hogy egy bizonyos réteghez eljutott a hírünk, de utána ez megrekedt. Kialakult egy stabil fogyasztóréteg, és ezen nem lendültünk túl, belassult a folyamat. Úgy éreztem, hogy a komlói sörfogyasztó társadalomhoz képest ez egy viszonylag szűkebb réteg. Ezért azt gondoltam, hogy egy kicsit önzően, de ráerőltetem magam a komlói közönségre, lesz, ami lesz alapon. Ez nekünk amúgy egy nagyon nagy kihívás, és egyben egy nagyon jó tapasztalat is volt.
Miért?
– Meg kellett oldanunk a kiszolgálást, elegendő sörcsapoló berendezést kellett biztosítanunk, el kellett készítenünk ezt a nagy mennyiségű sört. Akadálytalanul kellett működnie az egész folyamatnak. A tavalyi évben volt egy technikai problémánk az első napokban, és ez sokaknak úgy jött le, hogy nem lehet lecsapolni a komlói sört, mert nagyon habzik, nem megfelelő minőségű. Ezt is szerettük volna megcáfolni, kvázi volt bennünk egy bizonyítási vágy is.
Azt még fontos tudni, hogy a Komlói Napok szervezői rajtunk kívül még felkerestek több helyi céget is, hogy támogassák a rendezvényt. Mi éltünk ezzel a lehetőséggel, ezért kaptuk cserébe a kizárólagosságot. A rendezvény lebonyolításához szükséges összeg egy részét mi álltuk, a Carbon Beer is jócskán hozzájárult ahhoz, hogy ilyen színvonalon lehetett megrendezni idén a Komlói Napokat.
Sőt, nem csak anyagilag támogattuk a rendezvényt, végig ott voltunk és segítettünk a lebonyolításban is, szerves részeivé váltunk. Ezért a segítségért cserébe biztosították azt a lehetőséget, hogy csak a mi sörünket lehessen kapni.
Az esemény után mi is csináltunk egy közvéleménykutatást, ahol specifikusan kérdeztünk rá a sörrel és a kiszolgálással kapcsolatos dolgokra. Én azt láttam, hogy az emberek nagy részének a kizárólagossággal volt inkább problémája. Ennek lehet az az oka, hogy nem elég széles a termék palettánk, nem volt elég nagy választék. Összességében az általunk megkérdezetteknek a 30-40 százaléka volt negatív véleménnyel.
Viszont közben bebizonyítottuk azt, hogy egy 100 hordó ( 5000 liter) sörös rendezvényt le tudunk bonyolítani, fél éves gyártói múlttal a hátunk mögött. Nem tudok sok olyan kézműves főzdét, amelyik egyedül, egymaga kiszolgált egy ekkora rendezvényt.
Célok a közeljövőre?
– Még idén szeretnénk egy új helyre költözni. Az, hogy hova, egyelőre maradjon titokban. De azt elmondhatom, hogy maga a helyszín is fontossá fog válni. Azt szeretnénk, hogy az emberek meg tudják nézni, hol és hogyan készül a sör. Lesz lehetőség kísérleti söröket kóstolni, szeretnénk kisebb rendezvényeket lebonyolítani. Lesz lehetőség kimért söröket vásárolni.
Új ízek is jönnek, kibővült választék, és akár alkalmi, ünnepi sörök is várhatók. Az első ilyen például a karácsonyra érkező hidegkomlóval gazdagított világos és barna sörkülönlegesség. Szeretnénk még inkább elmenni a kézműves sörök irányába is, de maradva a jelenlegi bajor vonalon. Izgalmas dolgok várhatók.
A Carbon Beer-t kitelepülve legközelebb a Pécsváradi Leányvásáron találhatjátok meg, ahol szintén a komlói főzde biztosítja a fesztivál sörét.
Carbon Beer
Facebook: https://www.facebook.com/carbonsor/
A cikk a Carbon Beer támogatásával jelent meg.