Az autóban található PD-elemet szokták még PD TDI rövidítéssel is illetni, ritkább esetben pedig Pumpe düse alakban írják. Bármelyik formában is használják, egy olyan befecskendezési eljárást takar, ami az adagoló, valamint a porlasztó egybeépítésével jött létre.
Ezt a megoldást az egy időben közvetlen befecskendezésű turbódízel motorok esetében használják. Minden egyes hengerhez egy-egy PD-elemet építenek be, ezt pedig a vezérműtengely működteti.
Mik a PD-elem előnyei?
Egyrészt a PD-elemek egy része felújítható. Egyértelműen nagyobb befecskendezési nyomás biztosítására alkalmas, továbbá pontosabban is időzíthető az elektronikus szabályozás, köszönhetően a szállító csövek elhagyásának. Kifejezetten precíz és jó minőségű a porlasztás mindezek okán.
A modernebb PD-elemek már előzetes befecskendezésre is képesek. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy egy és három köbmilliméter közötti gázolaj jut a fődózist megelőzően az égéstérbe. E folyamat a levegőt előmelegíti, ezáltal az égés folyamata könnyebbé válik.
Néhány szó a hátrányokról
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a PD TDI rendelkezik némi árnyoldallal is. A költségek magasak lehetnek, főként nagyobb hengerszám esetében. A magas nyomás következtében hangosabb lesz a folyamat, ami természetesen jobban beszűrődik az autó utasterébe.
Nemcsak az utasok füle érzékelheti a nagy nyomás okozta erősebb menetzajt, hanem az alkatrészek is intenzívebb igénybevételt kapnak, így hamarabb elhasználódnak. Miután egyre szigorodnak az emissziós normák, a PD TDI rendszerek már nem képesek oly mértékben megfelelni ezeknek, mint a közös nyomócsöves megoldások.
Jellegzetességek az egyes gyártók kapcsán
Nem minden gyártó PD-elemének azonosak a tulajdonságai. Van, amelyik felújítható, van azonban, amelyik esetében erre nincs lehetőség sajnos.
A Siemens gyártmányú PD-elemek általában hamarabb megadják magukat, mint a Bosch termékei. A Siemens PD-elemeihez nincs sem felújítási technológia, sem alkatrészek nem kaphatók hozzá, így ilyen gyártmány esetében a szakemberek gyári újat tudnak a tönkrement darab helyett felkínálni. Ez értelemszerűen költségesebb, mint a felújítás.
Amit a költségek kapcsán tudni érdemes
A Bosch PD-elemek viszont felújíthatók. A felújítás költsége a bevizsgálásból és a felújítás árából tevődik össze. Pontos árat mindig a bevizsgálást követően tudnak mondani. Előbbinek természetesen van fix költsége, így egyetlen autóst sem érhet kellemetlen meglepetés vagy olyan anyagi teher, ami számára megfizethetetlen.
A felújítás és a cseredarabos termék ára között túl nagy különbség nem szokott lenni. Fontos azonban, hogy az ember előre egyeztesse, hogy számlás árról van-e szó. A számla megléte pedig kulcsfontosságú, már csak a garancia miatt is.