Május 1-től akár 1 km/órás sebességtúllépésért is bírságolhatják a rendőrök az autósokat.
Korábban a traffipaxoknál feltételeztek bizonyos hibahatárt. 100 km/órás sebességig 3 km/óra volt a tolerancia határ, e felett pedig 3 százalékos eltérés volt a megengedett. Ennek lett május elsejével vége, a most bevezetett rendszer szerint amennyit mutat a traffipax azt veszik alapul a bírságolásnál, vagyis nincsen többé hibahatár.
Óberling József ezredes, rendőrségi főtanácsos, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője a Kreszváltozás oldalnak adott interjújában elmondta, hogy a kismértékű sebességtúllépéseket szabálysértési eljárásban vizsgálják, és nem számít, hogy megállítják-e az autóst.
A gyorshajtás addig számít szabálysértésnek amíg a sebességtúllépés nem éri el a közigazgatási bírság jogszabályban meghatározott alsó értékét, ami sebességhatártól is függ, de jellemzően a megengedett tempó feletti 15-20 km/órás gyorshajtásnál kezdődik. Azt sem vizsgálják többé, hogy ki vezette az autót, az objektív felelősség intézménye értelmében az autó üzemben tartója felel a gyorshajtásért.
Vagyis ha május 1. előtt valakit 52 km/óra sebességgel mértek be lakott területen 50 km/óra megengedett legnagyobb sebességhatár mellett, akkor levontak 3 km/órát, így a kapott 49 km/óra sebesség alapján nem követett el szabálysértést a sofőr, nem volt intézkedés. Most viszont már a mért sebességből nem vonnak le semmit, ezért a járművezetővel szemben szabálysértés miatt intézkednek.
Továbbra is mérlegelhetnek a rendőrök
A rendőröknek továbbra is megmaradt a mérlegelési jogköre, sokféleképp intézkedhet: a szóbeli figyelmeztetéstől a helyszínen kiszabott bírságon át a szabálysértési feljelentésig, melynek akár előéleti pont is lehet a következménye, vagy a járművezetéstől is eltilthatták a sofőrt.
Mikor kaphatunk a csekket?
Az ORFK munkatársa az Infostartnak elmondta azt is, hogy nem kell csekkre számítaniuk azoknak, akik 50 helyett például 53-mal közlekedtek, miután a járművek üzembentartóinak felelőssége sem változott jogszabályi szinten: továbbra is az a szabály érvényes, hogy 100 kilométer/óra alatti sebességhatár esetén 15 kilométer/órával kell ahhoz túllépni a megengedett sebességet, hogy az üzembentartó felelőssége felmerüljön. Akkor számíthat már valaki bírságra, ha 50 helyett legalább 65-tel közlekedik. 100 kilométeres határ felett pedig továbbra is 20 kilométer/óra a tolerancia, vagyis autópályán 150-től számíthatunk a 30 ezres bírságra.
/via: 444/
/címlapkép: MTI/