Komló – 2019-ben az egyik legfontosabb cél, hogy az emberek elfogadóbbak, toleránsabbak legyenek azokkal az embertársaikkal, akik valamiben hátrányt szenvednek. Sajnos ezen a téren az ország még nagyon gyerekcipőben jár.
Ezért is hasznos, hogy különböző iskolai programok keretén belül a diákok betekintést nyerhetnek abba, milyen fogyatékkal élni: hogyan tudnak sportolni, vagy épp mire kell figyelniük, ha buliba mennek. Emellett a tanulók megtudják, milyen hajléktalanak lenni, illetve milyen veszélyeket rejt az internet.
Komlón március 11-én szerveztek nagyszabású esélyegyenlőségi napot három iskola: a Vájáriskola utcai (volt 501), Alkotmány utcai (volt Kazinczy), valamint a Gagarin Általános Iskola részvételével. Széplábi Andrást a volt „501-es” iskola gyakorlati oktatásvezetőjét kérdeztük az előkészületekről és a program lebonyolításáról.
- Honnan jött az ötlet, hogy esélynapot szervezzen az intézmény?
Széplábi András: A Pécsi Szakképzési Centrum kb. 500 millió forintos kerettel elnyert egy Európai Uniós pályázatot, amelynek fő célja a végzettség nélküli iskolaelhagyás arányának csökkentése. A 30 hónapos program 2018. januárjától fut hivatalosan, de már azt megelőzően is majdnem nyolc hónapos előkészületi munka van mögöttünk. Ennek a pályázatnak az egyik eleme a pályázati célokkal összhangban az esélyegyenlőség biztosítása, valamint az ezzel kapcsolatos érzékenyítések. Egyfelől tehát az esélynap a pályázat kötelező eleme valamennyi Centrumos intézményben, ugyanakkor az már egy-egy iskolának az egyéni karakterén múlik, mennyire tervezi ezt nagyszabásúra. A Komlói Szakképző ebben a tekintetben mindenképp élen jár, mind a programba bevont tanulók számát, mind az előadók számát tekintve. Mindenképp fontos megemlíteni, mert az iskola elkötelezettségét jelzi, hogy a programtól függetlenül, saját költségvetési keretből is hozzájárultunk a program létrejöttéhez.
- Milyen programok voltak és melyik volt a legsikeresebb?
Sz. A.: Az UCCU Alapítvány és a Pécsi CSEÖH előadója, Végh Zoltán a roma identitásról tartott beszélgetést. Szintén a Pécsi CSEÖH önkéntese Szekeres Henrietta, aki a kerekesszékes emberek problémáiról, életéről beszélgetett az érdeklődőkkel. A mozgássérültek világa még további két programmal képviseltette magát: A Kerek Világ csapata érzékenyítő előadást tartott, míg a PTE-PEAC kerekesszékes kosárlabdacsapata a kerekesszékes sportolási lehetőségeket mutatta meg, ahol a tanulók ki is próbálhatták, mit jelent a kerekesszékes versenysport. A CSEÖH önkéntese, Kopa Marci és kutyája, Max a vakok és látásfogyatékkal élők napi problémáiról beszélgetett a gyerekekkel, míg a Komlói Családsegítő munkatársai az iskolai szociális munkásunk, Velez Enikő vezetésével egy interaktív, játékos érzékenyítést tartott, ahol tapintási, szaglási feladatokon keresztül ismerhették meg a csapatok a vak emberek világát és kerülhettek kicsit közelebb hozzájuk. A Speciál Pécs és az FSZK Alapítvány képviselte a sajátos nevelési igényű tanulókra szabott programokat: pályaorientációs tanácsadás és a szenvedélybetegségek problémája volt az esélynap speciálisan nekik szóló programjának témája. Az Indít Közalapítvány kiváló interaktív játékai elsősorban az érzelmi intelligencia fejlesztését szolgálták, az Egyenlítő Alapítvány Bulisegély csapata a szórakozóhelyek veszélyeiről beszélgetett az érintett középiskolás tanulókkal. Vojnics Tímea a Komlói Rendőrkapitányság képviseletében ezen a napon az internetes zaklatásról beszélt, ezen belül is kiemelten a hátrányos helyzetű csoportokat ért internetes zaklatás volt a fő téma. A Támasz alapítvány előadója a hajléktalanok helyzetéről tartott előadást.
A visszajelzések összesítése még pár napot igénybe vesz, de az első jelzések alapján a legnagyobb érdeklődés a PTE-PEAC kerekesszékes kosarasait övezte, illetve Kopa Marci és Max, a vakvezető kutya voltak a legnépszerűbb előadók. Sokan emelték még ki Velez Enikő és csapata MÁST JÁTSZÓ c. érzékenyítő foglalkozását.
- Mennyire voltak érdeklődőek és fogékonyak a diákok?
Sz. A.: Mint korábban is említettem, a Centrum valamennyi intézménye rendez hasonló esélynapot, ezek közül a legtöbb már lezajlott korábban, így jó összehasonlítási alapunk van. Az előadók egyértelmű és egyöntetű visszajelzései alapján a Komlói Szakképző Iskola esélynapja mind szervezettségében, mind a diákok aktivitásában kiemelkedő volt. Ami rendkívül pozitív, hogy a zömmel szakközépiskolai (korábbi nevén: szakiskolai, azaz szakmát tanuló) diákok milyen empátiával és érdeklődéssel fordultak a különböző fogyatékkal élők felé, egyértelműen megérintették őket ezek az emberek. A széles körben elterjedt előítéletekkel szemben jól látszik, hogy ezek a tanulók szociálisan és érzelmileg legalább annyira érettek, mint a hagyományosan magasabb presztízsűnek tekintett iskolatípusok tanulói.
- Lesz e folytatása a programnak?
Sz. A.: Egyértelműen folytatni akarjuk a programot, a GINOP-pályázattól függetlenül is, mert úgy látjuk, hogy hatalmas az érdeklődés iránta, így a jövőben még nagyobb szabásúvá, még színesebbé szeretnénk tenni a szándékaink szerint hagyománnyá váló esélyegyenlőségi napot.
A program zárása után egy első osztályos diákot is megkérdeztem az eseményről és arról, szerinte toleránsak-e az emberek 2019-ben. A tanuló elmondta, nagyon tetszettek neki a programok, reméli máskor is lesz hasonló. Sajnos azt tapasztalja, hogy az emberek nem segítőkészek embertársaikkal szemben, de reméli, ezek a figyelemfelhívó megmozdulások célba érnek.